In 2015 hebben partners van de Dutch Green Building Week (DGBW) gezamenlijk afgesproken een concept te ontwikkelen voor het realiseren van een ‘Waardevolle School’. Een duurzaam gebouw, goed beheer, duurzaam gedrag én ruimte voor educatie over duurzaamheid; dat zijn de ingrediënten van ‘De Waardevolle School’. Vrije School Zaanstreek is hiervoor het eerste pilotproject.

Educatie

Kinderen uit groep 6 van de Vrije School Zaanstreek hebben in dit kader een duurzaamheidsonderzoek uitgevoerd. Na een gastles duurzaamheid door 'gastmeester' Joost Bennekers, mochten de kinderen zelf op onderzoek uit. Dit deden ze aan de hand van BREEAM-NL Junior, een interactieve lesmethode waarmee leerlingen hun eigen schoolgebouw op duurzaamheid onderzoeken en beoordelen. Dit gebeurt aan de hand van tien categorieën: afval, communicatie, energie, gebouw en omgeving, groen, hygiëne, mobiliteit, veiligheid, voedsel en water.

Belangrijkste stakeholders

Annemarie van Doorn, directeur DGBC: "Door de kinderen te betrekken en hen een stem te geven, krijgen we inzicht in de wensen van de belangrijkste stakeholders. Zij vertellen ons hoe hun school er in de toekomst uit zou moeten zien." Op hun verkenningstocht door de school constateerden de kinderen dat er nog genoeg te verbeteren valt op hun school. Zo is het binnenklimaat niet optimaal en het CO2 gehalte te hoog. Dit is wel bij te sturen door de ramen open te zetten maar daardoor wordt het koud in de klassen en gaat er veel energie verloren. Ook constateerden de kinderen dat de lampen soms onnodig branden en plastic niet apart wordt ingezameld.

Kinderen laten ons zien dat er met inzicht en gedragsmaatregelen al veel is bij te sturen. Joost Bennekers: "Dit is dan ook een aanvullende uitdaging bij de verduurzaming van bestaande gebouwen. Het gaat niet alleen om de fysieke maatregelen maar zeker ook om hoe het gebouw wordt gebruikt."

Waardevolle school

Het onderzoek door de kinderen is een eerste stap en belangrijk onderdeel van de inventarisatiefase. Hierna volgen nog een visiemeeting met het docententeam, een energiebesparingsonderzoek en een CO2 footprintberekening. Deze input zal vervolgens vertaald worden naar een concreet plan voor de verduurzaming van het schoolgebouw, de organisatie en het lesmateriaal dat ontwikkeld wordt ten behoeve van de Waardevolle School.

Meer informatie bij de Dutch Green Building Council

Praktijkervaringen

Zonnepanelen op AOC Oost in Twello (VMBO)

Category: BREEAM-NL Junior / Eco-Schools
Het AOC Oost in Twello doet mee aan het programma Eco-Schools en kreeg recentelijk een nieuw gebouw. Op het dak van de prachtige nieuwe school liggen zes zonnepanelen. De opbrengst van deze panelen valt in het niet vergeleken bij het totale energieverbruik van de school; de panelen zijn in eerste instantie dan ook vooral bedoeld als lesmateriaal! In… Lees meer...

Kinderen als belangrijke stakeholders Waardevolle School Zaandam (PO)

Category: BREEAM-NL Junior / Eco-Schools
In 2015 hebben partners van de Dutch Green Building Week (DGBW) gezamenlijk afgesproken een concept te ontwikkelen voor het realiseren van een ‘Waardevolle School’. Een duurzaam gebouw, goed beheer, duurzaam gedrag én ruimte voor educatie over duurzaamheid; dat zijn de ingrediënten van ‘De Waardevolle School’. Vrije School Zaanstreek is hiervoor het… Lees meer...

Verbouwing Clusius College Castricum (VMBO)

Category: BREEAM-NL Junior / Eco-Schools
Het Clusius College in Castricum neemt al sinds 2012 deel aan het programma Eco-Schools. De werkgroep, het 'Eco-team', is begonnen met ‘vier pioniers en drie docenten’ en in de loop van de jaren gegroeid naar team met veel meer leerlingen uit verschillende klassen. Het team is actief en vergadert maandelijks. Het blijkt een gedreven en enthousiaste… Lees meer...

Eco-spionnen bij De Vliegers in Middelharnis (PO)

Category: BREEAM-NL Junior / Eco-Schools
Basisschool De Vliegers in Middelharnis neemt al sinds 2005 deel aan het programma Eco-Schools. In 2010 kreeg de school een nieuw gebouw. Bij de ontwikkeling is niet alleen goede afstemming met de buurt verzorgd, ook is uitgebreid rekening gehouden met duurzaamheid en de werkgroep, het Eco-team, van de school waren daarbij betrokken. Zo wordt er… Lees meer...